Terapeutyczna Szkoła Podstawowa w Zabielu Wielkim

Rekrutacja trwa cały rok!

Dokumenty wymagane w procesie rekrutacji dziecka:

  • Diagnoza autyzmu lub zaburzeń ze spektrum autyzmu
  • Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na autyzm i niepełnosprawność umysłową w stopniu umiarkowanym lub głębokim
  • Karta zgłoszenia dziecka

SZKOŁA

Terapeutyczna Szkoła Podstawowa w Zabielu Wielkim mieści się daleko od centrum miasta, w wolnostojącym budynku otoczonym terenem zielonym z dużym placem, wyposażonym w sprzęt rekreacyjny, co sprzyja nie tylko zabawie, ale daje również okazję do miłego wypoczynku na świeżym powietrzu. Plac jest ogrodzony, a teren wokół szkoły jest spokojny i bezpieczny. Nie słychać tutaj miejskiego gwaru.

Szkoła powstała w odpowiedzi na zapotrzebowanie na tego typu miejsce, w którym dzieci z autyzmem będą mogły wykorzystać swój potencjał rozwoju, według doboru indywidualnego programu kształcenia oraz odpowiedniej terapii. Przestrzeń edukacyjna, w której uczą się dzieci jest idealnie dostosowana do ich specyficznych potrzeb.

Terapeutyczna Szkoła Podstawowa ściśle współpracuje z Niepubliczną Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, dzięki temu możemy zaoferować w ramach naszej placówki pełne spektrum terapii wspomagających.

UCZEŃ

Zajęcia prowadzone są zarówno w grupach, jak i indywidualnie. Klasa nie liczy wielu osób, ale stanowi mały, 2-3 osobowy zespół. Ułatwia to pracę z dziećmi i pozwala na dopasowanie zajęć do ich potrzeb. W szkole nie ma dzwonków, a przerwy podczas zajęć są planowane według potrzeb. Zajęcia, realizowane w szkole, to między innymi: codzienna logopedia oraz zajęcia z psychologiem, ale także systematyczna hipoterapia i dogoterapia oraz wiele innych, takich jak: muzykoterapia, Terapia Integracji Sensorycznej, alternatywna komunikacja, funkcjonowanie w środowisku, muzyka z rytmiką. Uczniowie biorą czynny udział w uroczystościach szkolnych, dyskotekach oraz w organizowanych wycieczkach i wyjazdach.

Każde dziecko ma inne potrzeby, ale także inne możliwości przyswajania wiedzy i radzenia sobie z konkretnym zadaniem czy problemem. Dlatego też nie stosujemy tych samych metod pracy w stosunku do każdego dziecka. Nawet gdy wydaje nam się, że dwoje uczniów jest na tym samym poziomie, z biegiem czasu może się okazać, że występują pomiędzy nimi różnice w funkcjonowaniu poznawczym czy poziomie komunikowania się. Musimy pamiętać, że autyzm nie jest równoznaczny z upośledzeniem umysłowym. Jeżeli dziecku trudno jest posiąść daną wiedzę, powinniśmy szukać kolejnych dróg, aby do niego dotrzeć. To od zastosowanych przez nas metod pracy mogą zależeć sukces lub porażka naszego ucznia. W naszej placówce uczą się dzieci o różnych możliwościach edukacyjnych, mówiące i niemówiące. Do każdego z nich indywidualnie dopasowujemy metody pracy i sprawdzamy jej efekty.

Przerwy między lekcjami mogą być szczególnie trudne dla ucznia z autyzmem ze względu na panujący wokół chaos. Uczeń dostrzega jedynie wszechobecny harmider, co może powodować u niego szereg niepożądanych zachowań. Może wówczas zacząć krzyczeć, uderzyć pierwszą napotkaną przypadkowo osobę, kręcić się w kółko albo schować w kąt i zacząć płakać. W naszej placówce nie ma dzwonków, praca przebiega w indywidualnym tempie, dostosowanym do możliwości dziecka. Każdemu przygotowujemy plan, dzięki któremu uczeń wie, co będzie robił w określonym czasie. Planujemy budowanie z klocków, rysowanie, czytanie książeczki, a nawet wspólną, kontrolowaną przez nauczyciela zabawę z innymi uczniami. Ustawienie timera przygotuje także dziecko na to, że przyjemności, którym aktualnie się oddaje, zaraz się skończą i za chwilę rozpocznie się kolejne zajęcie.

Uczniowie uczęszczający do naszej szkoły mogą, w miarę możliwości, uczestniczyć w życiu szkolnym, a nawet uczęszczać na zajęcia takie same, jak ich zdrowi rówieśnicy. Żadne działanie nie jest przeprowadzane na siłę, wszystko jest dostosowane do indywidualnych potrzeb, w zależności od osoby, jak i jej predyspozycji, a także czasu, w którym właśnie się znajduje.

KADRA PEDAGOGICZNA I PRACOWNICY

Nasza szkoła dla ucznia ze spektrum zaburzeń autystycznych jest przede wszystkim szkołą otwartą. Szkołą, w której wszyscy, od dyrektora, poprzez nauczycieli i pracowników administracji, są otwarci, uważnie obserwują, starają się szukać rozwiązań, współpracują ze sobą i z rodzicami. Dlatego też, czasem mimo niesprzyjających warunków, potrafimy wypracować takie rozwiązania, dzięki którym uczeń z autyzmem potrafi znaleźć tutaj swoje miejsce, czuje się częścią społeczności szkolnej, jest akceptowany i dostrzega to.

Poprzez liczne szkolenia i konferencje, grono pedagogiczne stale rozwija się w kierunku pracy z dziećmi z autyzmem. Kadra pedagogiczna została przeszkolona do pracy z dziećmi autystycznymi przez najlepszych specjalistów w kraju. Praca z wyjątkowym dzieckiem wymaga wieloletniego doświadczenia i zaangażowania, a także stworzenia odpowiednich warunków, sprzyjających właściwemu rozwojowi. Staramy się zapewnić to dziecku, dzięki czemu zyska nieoceniony komfort psychiczny.

Pracownicy szkoły stale służy pomocą. Rodzice mogą zapoznać się z programem nauczania, a także zgłaszać swoje uwagi celem modyfikacji. Ponadto otrzymują wskazówki dotyczące pomocy w odrobieniu pracy domowej, a także czerpią wiedzę, jak rozwiązywać codzienne problemy.

StatuT szkoły

STATUT Terapeutycznej Szkoły Podstawowej dostępny jest pod tym adresem